Nackskadeförbundets seminarium i Falun fredagen den 3 november.

Det blev inget "hetsigt" möte som återgavs i falukuriren den 6 november.

De besvikna nackskadade fick dock där återigen höra ortopedernas okunskap, om skador på det cervikala ledkomplexet "så kallad CCJ skada" i den övre delen av nacken. Där kräver Nackskadeförbundet att ortopeder i den så kallade professionen i Sverige och i Dalarna på Falu Lasarett att dessa ärligt berättar att dom i sin utbildning och sina vetanden om den cervikala ledkomplexet inte har detta i sin utbildning och därmed betydligt små kunskaper i detta område. Detta har Nackskadeförbundet fått erfara vid uppvaktningar hos flera av landets främsta neurokirurger. Det är därför mycket förklarligt och tråkigt att ortopeder i allmänhet inte heller kan förstå de många olika symtom man kan få av en sådan skada. Är det hos "ortopedklubben" (hört från andra läkaryrken) kanske så stor prestige att ortopeder försvarar sig som uttrycket "jag har rätt fast jag vet att jag har fel"

Dr Montazem från Tyskland visade på seminariet mycket tydliga bilder på instabiliteten hos en skadad på cervikala ledkomplexet. Hans magnifika kunskaper i stabiliseringsoperationer kunde begripas lätt. Denne Tyske Läkare visar ett engagemang för skadade som troligen är svårt att hitta. Detta vittnar bl.a. de många svenskar som blivit opererade av honom. Dagens höjdpunkt var Dr Raija Mikkonen från Finland som visade sin vetenskapliga studie på dessa skador utförd med FMRI. (Funktionell magnetröntgen med huvudet i flertal vinklar) Undersökning med FMRI tar ca. 2+2 timmar och utförs under 2 dagar. Hennes studie är ett genombrott och därför numera vedertaget i diagnostisering. Denna nu vetenskapligt bevisade metod utförs ännu tyvärr så länge bara i Finland och Tyskland.

Operationer som Dr Montazem utför skall opereras av duktiga kollegor som är neurokirurger med adekvat kunskap och inte av ortopeder. Operationer utförs idag i Sverige på andra indikationer såsom reumatiker, artros och cancerpatienter. På Lunds Universitetssjukhus har neurokirurg Hans Säveland utfört drygt 300 stabiliseringsoperationer liknade Dr Montazems.

Nackskadeförbundet skall medverka i Socialstyrelsens referensgrupp i utvärderingen av diagnostik och operationer utförda i Tyskland och USA. Nackskadeförbundet har med uppvaktning av förra regeringen medverkat till att denna utvärdering nu igångsätts som skall vara färdig redan den 17 februari 2007.

Att statliga Försäkringskassan i sina beslut nu intensivt lutar sig mot den helt privatfinansierade och initierade (Folksam, Trygg Hansa, Länsförsäkringar och IF) s.k. "whiplashkommissionen" vid sina nu många avslag och nedsättningar av sjukersättningar för skadade, är en gigantisk skandal för hela Svenska samhället. Att dessa försäkringsbolag använder ordet kommission visar deras dolda intentioner och hur man medvetet vill vilseleda myndigheter och privatpersoner. En riktig Kommission kan bara utses av statligt verk eller myndighet.

Den nya regeringen (när dom var i opposition) har till Nackskadeförbundet lovat att förbättra och att nackskadade skall kunna få diagnos och operationer i andra EU länder i första hand när inte denna hjälp kan utföras i Sverige i dag. Nackskadeförbundet håller där Regeringen (Alliansen) ansvarig.

Oavsett politisk hemhörighet tror Nackskadeförbundet på den nya Regeringen som uttalat att det skall finnas flera uppdragsgivare i vården och därför komma bort från de stora institutionstänk som rått. Vi är alla olika med skador eller inte och därför skall ses som enskilt unika människor och inte som tidigare regeringen ses som identiskt lika i stora kollektiv och monopol.

Nackskadeförbundet
Lars Nilsson