Går det att komma åt korrumperade
tjänstemän, vilka ruinerar våra liv?

1974 gjorde Olof Palmes Regering en grundlagsändring som bl.a. medförde att tjänstemanna-ansvaret togs bort och gav därmed tjänstemän i stat och kommun immunitet. Konsekvensen blev att dålig, inkompetent, partisk och korrumperad handläggning inom offentlig förvaltning inklusive Sveriges domstolar, inte längre var straffbart. Vi som blivit utsatta för den kränkande behandling som varit följden av detta, har haft få, små eller obefintliga möjligheter till upprättelse.

Det finns nu ett sätt att komma åt korrumperade tjänstemän.

Utgångspunkten är att dessa myglande översåtar måste bli tvingade att ställas till svars för sina missgärningar. Detta sker genom att ställa dem på schavotten, ett skamstraff som tillämpades förr i tiden på torg och kyrkbackar, vilket ansetts ha en avskräckande effekt.

Samtidigt har det varit uppbyggligt, att som misshandlad få se sin "baneman" bli schavotterad.

Visst gör pressen och tv ibland små delvis censurerade försök att ta upp orättvisor, men sådan schavottering varar bara någon enda dag, innan allt åter är allt glömt i det ständigt nya flöde av nyheter och skandaler.

I dessa böcker diskuteras livstids-schavottering av korrumperade tjänstemän.

Kan detta verkligen fungera?
När en författare skapar mycket spännande berättelser, där fiction och sanning blandas på ett fängslande sätt, kommer inte händelseförloppet att upplevas som en partsinlaga.

I sådana romaner vävs på ett naturligt sätt verkliga justitiemord eller andra brott mot vanliga medborgare in, så att även andra än bara de tjänstemän, vilka tolkat regelverket efter godtycke, får sig en tankeställare, om dessa ovanliga händelseförlopp.

Domare, förtroendeläkare, advokater m. fl. förmås att i böckernas tribunaler bekänna sina brott, samtidigt som drabbade får komma till tals på ett helt annat sätt - ur en helt annan position, än den vanliga undersåtliga.

I en strax utkommande bok vävs fallet med whiplash-skadade Carin Millfors fall in i handlingen.

Hur kan detta hänga ihop med schavottering av korrumperade tjänstemän

(Schavott är den plattform som förr användes för att visa upp brottslingen till varnagel och eftertanke.)

Till denna serie böcker medföljer en hemsida, där offentliga dokument publiceras i form av bevis på likartad korruption, intyg, bilder och filmer från verkliga domar och rättegångar. De exemplifierar vad som verkligen hänt, genom att kopplas ihop med handlingen i böckerna. Alla kan läsa om detta och se att sådana övergrepp inte bara är fiktion utan också inträffar i verkligheten - även i Sverige!

Hur tjänstemännen och deras hantering i verkligheten sett ut presenteras rakt upp och ner på hemsidan. I böckerna sker schavotteringen genom att där presenteras händelser - vilka faktiskt har ägt rum - även i föregångslandet Sverige.

Till "Bödlarna", den bok som kommer ut i slutet av februari och som till viss del handlar om Carin Millfors öden och golgatavandring, som också finns på denna hemsida, visar i viss mån hur det kan se ut i den svenska sjukvården, samt hur den mäktiga försäkringsbranschen ofta brukar agera.

Carin - som var svårt nackskadad - bestämmer själv vilka dokument hon vill publicera i detta mycket intressanta ämne. En film är kopplad till berättelsen i boken. Antagligen kommer den filmen, som dokumenterade när hennes skador blev opererade i Iran, att finnas med. Den filmen fick hon inte använda som bevis i Hovrätten på att hennes skador verkligen fanns, samt att operationen verkligen gjorde nytta - i motsats till vad försäkringsbolagets försäkringsläkare normalt brukar hävda om den typen av operationer, så används faktiskt dessa vid alla större kirurgiska kliniker i Sverige sedan många år tillbaka.

"Bödlarna" är en direkt fortsättning av "Haveristerna", som borde läsas först - för att ge läsaren rätt förståelse för vad som händer i det bästa av länder - ett "föregångsland" även inom medicin, juridik och försäkringsmedicin?
Bild på på böckerna Haveristerna, Bödlarna och Förädarna

Albert Einstein sa: "Världen är alldeles för farlig att leva i
Inte på grund av de, som gör det onda. Utan på grund av de människor, som står bredvid och låter dem göra det."

Låt oss alltså inte vara de, "som står bredvid och låta dem göra det."
Ta upp den kampen på det sätt du själv kan!

Genom att läsa och sprida dessa böcker, ger vi drabbade oss själva en chans att få upprättelse, även om det bara är för att få se våra bödlar på schavotten!

På detta sätt skapas en opinion, som kan leda till önskad förändring i slutändan.

Författaren är ofta föredragshållare, då detta informationsgrepp är nytt. Vid dessa möten tas givetvis de fall upp som böckerna handlar om. Detta ger åhörarna möjlighet att ventilera egna erfarenheter.

För er, som bor i Karlstad med omnejd, kan det vara av intresse att veta att författaren kommer att prata i Västerstrandskyrkan onsdagen den 12 februari kl 14-16.

Carin Millfors läste boken "Haveristerna" och bestämde sig sedan för att delta med sin egen historia i Boken "Bödlarna".

Hennes omdöme, som hon delar med sin man Mats Eckhell är:
"Bertil Lindqvists böcker är ett mellanting mellan Dan Brown’s och Stieg Larssons böcker helt i klass med dessa. Böckerna innehåller många oväntade vändningar och man sträckläser dom gärna. Novellerna som speglar verkligheten visar hur svenska myndigheter förtrycker medborgarna. Novellerna engagerar läsaren. Äntligen en sund reaktion på vårt korrumperade samhälle."

Alla medlemmar i Nackskadeförbundet ges c:a 25% rabatt om Böckerna beställs direkt av författaren på www.markurell.com priset blir då 150:- + frakt. Utöver detta går 10:- per bok till en fond inom Nackskadeförbundet, som skall hjälpa andra skadedrabbade.

Böckerna kan i övrigt köpas till ordinarie pris bl.a. på bokhandeln och som e-bok på:
cdon.com
och som pappersbok och e-bok på:
Adlibris.com
Bokus.com
Bokia.se
Bokliv.se
Förlaget Vulkan

Personlig kommentar:
Av en händelse råkade författaren och undertecknad mötas på en skogsväg i mellersta Värmland. Med sig vid det mötet hade författaren Bertil med sig den stora hund, som står modell för en av huvudattaktionerna i Haveristerna - en bok som är en mycket intressant läsupplevelse - med en lång rad av "kusliga" mord.

Bo Sonnsjö
MD, PhD, Medicinskt ansvarig för ett nordiskt nackskadeförbund med medlemmar i Danmark, Finland, Norge och Sverige.