Möte på Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg den 24:e Mars 2006.

Mötet blev i stort sett tråkigt nog som vi tyvärr hade förväntat oss

Dr Bengt H Johansson inledde med att visa bilder som underlag för diskussionen om nacken. Men när Dr Bengt började med att visa bilderna på vilka symptom man får av en ccj skada eller rättare sagt det kranio cervikala komplexet, då stoppade Björn Rydevik detta, för han tyckte att detta var att likna med ABC för dem, vilket vi tyckte var märkligt? detta visar ju att dom inte vill försöka vara objektiva eller kan från annan vinkel sätta sig in eller erkänna för sig själva något om våra skador. Vi som är skadade vet ju att man kan diagnostisera dessa skador med stor tillförlighet i andra EU grannländer. Björn Rydevik menade att man kan se instabiliteten med en sedvanlig slätröntgen där man röntgar genom munnen, vilket vi förklarade att man inte kan effektivt eftersom flera skadade har genomgått denna i Sverige plus många andra förlegade undersökningar utan att man kan konstatera skador.

Rydevik och Persson vidhöll att man kan se dessa skador med enkel slätröntgen. Lennart Persson var förvånansvärt oförstående och uppenbarligen inte öppen för ny erfarenhet i diagnostik. En viss förhoppning om öppning från Rydevik och Persson i de nackskadades situation kunde vi notera, när dom berättade om en läkare/forskare som ihärdigt arbetat länge med höftledsinplantat och som efter många års långt ihärdigt arbete och fula påhopp från kollegor, idag blivit en fullstädigt erkänd metod för höftinplantat och att denna numera är vardagskirurgi. Dom menade att de metoder som används vad gäller diagnostik och operationsingrepp troligen kommer att bli erkända och allmänt användas efter att dessa visat positiva studier som är under arbete i dessa dagar.

Vi framförde vår förvåning till att Läkarsällskapet med sin integritet medverkat i "Whiplashkomissionen" som är så häpnadsväckande partisk. Whiplashkomissionen som för våra skadade är en tråkig tillverkad skandal och Nackskadeförbundet menar att man med beklagande inte kan relatera till denna i något punkt enbart för dess partiska sammansättning.

Björn Rydevik och Lennart Persson efterlyste mera forskning vilket vi helt instämde. Men faktum är att dessa enligt Nackskadeförbundet menande nu medverkat i att försäkringskassan stoppat ekonomisk ersättning vid behov av diagnostik och operativa ingrepp i våra grannländer som idag behärskar detta.

Medverkande vid mötet var förutom Björn Rydevik och Lennart Persson, Dr Bengt H Johansson Fristående Försäkringsmedicinska Läkarekollegiet och en ledande läkare beträffande Whiplashskador, från Nackskadeförbundet Ordförande Bert Magnusson, samt ledamöterna Lars Nilsson och Annette Svedlind.